fbpx

4 POTRAWY, KTÓRE POMOGĄ CI SCHUDNĄĆ


Autor: Basia Szmydt
Basia Szmydt

Gdy zewsząd docierają do nas zapachy świątecznych wypieków, gdy przed nami kilka dni prawdziwej, polskiej uczty, ja postanowiłam przyjść z nieco innym tematem. Dzisiaj pogadamy trochę o odchudzaniu i o tym, jak schudnąć kilka kilogramów bez nadmiernych wyrzeczeń i z głową.

Nie jestem zwolenniczką restrykcyjnych diet. Nie umiem i nie lubię liczyć kalorii. Nie jestem też fanką dawania sobie wycisku na siłowni, choć wiem, że ruch jest naprawdę potrzebny. No i przede wszystkim KOCHAM JEŚĆ. 

Jednocześnie przez całe swoje dorosłe życie albo przybieram na wadze, albo ją tracę. Takie plus minus 5-6 kilogramów, w zależności od pory roku, nastroju i okoliczności 😊 Schemat zawsze wygląda tak samo, a ja jestem tylko człowiekiem. Słabym człowiekiem.. Najpierw nie żałuję sobie pysznych, mięciutkich, cynamonowych bułeczek (które notabene były najpopularniejszym wpisem na moim blogu w ostatnim miesiącu), parującego makaronu w kremowym sosie i czerwonego wina. Siedzę kilka – kilkanaście godzin dziennie przy komputerze, a w jesienno – zimowe wieczory zawijam się w koc niczym burrito i pochłaniam kolejne produkcje Netflixa. By po kilku takich miesiącach stwierdzić, że powiedzenie „kochanego ciałka nigdy za wiele” zupełnie mi się nie podoba, że tęsknię za swoim dawnym rozmiarem i że pora zmienić strategię. 

Na szczęście wyleczyłam się już z wszelkich wyzwań, stawiania sobie poprzeczki zbyt wysoko i rzucania się od razu na głęboką wodę. Wiem co robić, by pozbyć się kilku nadprogramowych kilogramów, w swoim tempie, zdrowo i przede wszystkim jedząc wciąż pysznie.

A kiedy zupełnie brakuje mi pomysłów na dietetyczne menu, albo kiedy po prostu chcę sobie ułatwić życie korzystam z aplikacji Vitalia Holia. To aplikacja, którą mam w swoim telefonie, i która pomaga mi ułożyć spersonalizowany, zdrowy i niskokaloryczny jadłospis na cały dzień. Dla mnie najlepsze w Vitalii jest to, że mogę sobie dowolnie żonglować posiłkami, dodawać dania z restauracji albo wymieniać składniki, które mi nie odpowiadają. Mogę gotować super prosto i wykorzystywać resztki z lodówki.

Dowiedz się więcej o aplikacji Vitalia Holia >

Nie muszę już samodzielnie liczyć kalorii, składników odżywczych, ilości wypitej wody i wykonanych treningów. Wszystko mam w aplikacji. A już niedługo Vitalia Holia zyska nową funkcjonalność w postaci specjalnego interfejsu do monitorowania postępów. Będzie można tam sprawdzić stopień realizacji celu, siłę nawyku i podsumowanie miesiąca.

Korzystając z propozycji, które znalazłam w aplikacji, przygotowałam dziś dla Ciebie 4 dietetyczne przepisy. Jednak zanim do nich dojdę, chcę opowiedzieć o kilku zasadach, którymi kieruję się w swojej kuchni, gdy chcę zrzucić nieco ciała.

KILKA PROSTYCH ZASAD, KTÓRE POMAGAJĄ ZRZUCIĆ KILOGRAMY:

  1. JEM REGULARNE POSIŁKI
    Najlepiej o tych samych porach. U mnie są to 4 posiłki: śniadanie, lunch (czyli zupa), obiad i lekka kolacja. Na więcej ani nie mam ochoty, ani potrzeby. Ważne, żeby jeść regularnie i nadać swojemu metabolizmowi naturalny rytm. 
  1. WYRZUCAM Z MENU PRZETWORZONE JEDZENIE
    Jeśli chcę schudnąć, rezygnuję ze wszystkiego, co przetworzone. Chipsy, nachosy, słodycze, słodzone soki etc. To samo dotyczy wszelkich napojów gazowanych. Dla mnie to oczywistość, ale znam takich, którzy pijąc colę zero myślą, że wybierają mniejsze zło. To tak niestety nie działa.
  1. ZAMIEŃ BIAŁĄ MĄKĘ NA PEŁNE ZIARNO
    A najlepiej na wszelkie kasze: gryczaną, jaglaną czy orkiszową. Kasze to samo zdrowie! Jeśli jednak lubisz tak jak ja jeść makaron czy ryż, to wybierz ten z pełnego ziarna. To naprawdę robi różnicę. Biała mąka dosłownie oblepia nam jelita. Ta z pełnego przemiału zawiera dużo błonnika i w przeciwieństwie do białej działa jak miotełka, co oznacza, że usprawnia nasze trawienie.
  2. ZMNIEJSZ PORCJE
    Cała sztuka polega na tym, że powinniśmy przestać jeść, gdy jesteśmy już prawie najedzeni. Zanim nasz mózg dostanie informację, że jest najedzony potrzebuje 20 minut. Naszym wyzwaniem (wiem, że bardzo trudnym) jest dać mu ten czas.
jak zdrowo schudnąć?
  1. ZWRÓĆ UWAGĘ NA TO CO JESZ
    Kiedy chcę schudnąć, stawiam na warzywa, chude mięso drobiowe, ryby, zdrowe tłuszcze (awokado, oleje, orzechy) i kasze. W odstawkę idą wszelkie słodzone jogurty, sery w zbyt dużej ilości, tabliczki czekolady, gęste sosy ze śmietaną, moje słynne drożdżowe wypieki, torty i kotlety mamy smażone na głębokim tłuszczu. Możliwości tego, co możemy jeść, będąc na diecie mamy mnóstwo, a internet pęka w szwach od różnych przepisów. Ja korzystam z aplikacji Vitalia Holia. Jest to dla mnie najwygodniejsze rozwiązanie. 
jak zdrowo schudnąć?

Oto jakie możliwości daje mi aplikacja Vitalia Holia:

  • Mam w niej jadłospis na każdy dzień z wyliczeniem kalorii (sama nie umiem i nie lubię tego robić).
  • Mogę skorzystać z dołączonej listy zakupów. 
  • Mogę monitorować swoje pomiary ciała i obrane cele. 
  • Mogę zamieniać posiłki, jeśli te wybrane na dany dzień mi nie pasują. 
  • Mogę dostosować dietę do swoich wymagań. Do wyboru mam dietę klasyczną, wegetariańską, bezmleczną, bezglutenową. Mam również opcję wykluczenia z diety produktów, których nie lubię. W moim przypadku jest to bezapelacyjnie surowy pomidor ☺
  • Mogę sprawdzać ilość wypitej w danym dniu wody
  • Mogę skorzystać z treningów video. 
  • Mogę codziennie porozmawiać na czacie z dietetyczką.
  • A już niedługo Vitalia Holia zyska nową funkcjonalność w postaci specjalnego interfejsu do monitorowania postępów.
jak zdrowo schudnąć?
  1. PIJĘ DUŻO WODY I ZIÓŁ
    To naprawdę bardzo ważne! Fakt, że wypijamy dziennie zalecane 1,5 litrów wody lub więcej ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Nie tylko na tempo odchudzania. Odpowiednia ilość wody sprawia, że po pierwsze nie chodzimy non stop głodni, nasza cera wygląda zdrowiej, nie jesteśmy senni, mamy więcej energii itd. Jeśli nie lubisz zimą pić zwykłej wody – pij wrzątek z cytryną i plastrem imbiru zamiast czarnej herbaty czy kawy. Albo zioła. Polskie zioła są wspaniałe. Krwawnik pomaga przy anemii, mięta orzeźwia, melisa wycisza, koperek poprawia trawienie. Możliwości jest mnóstwo! 

    Ważna zasada, którą ja stosuję: nie popijam jedzenia! Nie piję 20-30 min przed posiłkiem i przynajmniej godzinę po posiłku. Na początku bywa trudno, ale to kwestia przyzwyczajenia. Po co to wszystko? Żeby nie rozrzedzać naszych soków żołądkowych i usprawnić metabolizm.
  1. RUSZ SIĘ
    Wiem, mi też się zazwyczaj nie chce, ale z doświadczenia wiem, że nawet niewielka dawka ruchu potrafi wspaniale podkręcić nasz metabolizm i przyspieszyć odchudzanie. Jeśli nie jesteś (tak jak ja) fanką morderczych treningów, idź na kilkukilometrowy spacer z kijkami. Taki spacer potrafi dostarczyć dawkę endorfin, przewietrzyć głowę, a przy okazji poprawić naszą kondycję. Zwykły, szybki marsz z ulubioną muzyką w słuchawkach. 

    Lubię też jogę, żeby się wieczorem porozciągać. Wspaniale na mnie działa i wycisza po całym dniu. Najlepiej czuję się, gdy łączę te dwie aktywności. 
Znajdź dla siebie coś, co lubisz i ruszaj się. Choć trochę, ale codziennie.
  1. MYŚL POZYTYWNIE
    Jak to mawia Dagmara Skalska „nie czyń z życia dramatu” ☺ Do diety i schudnięcia też lepiej podchodzić z pozytywnym nastawieniem, a nie z przekonaniem, że i tak nie damy rady. Zamiast robić kolaże z ciał modelek i swojej głowy (tak, ja też tak kiedyś robiłam), napisz sobie na kartce na lodówce „jestem zdrowa, dbam o siebie, jestem dla siebie ważna, każdego dnia czuję się coraz lepiej”. Zmieniaj powoli nawyki, codziennie wprowadzaj nowe rozwiązania, na które jesteś gotowa, rób to z uśmiechem na ustach i stosuj metodę małych kroków. Oczywiście jeśli tylko masz na to ochotę.

Poniżej przygotowałam dla Ciebie 4 proste i super szybkie przepisy, które pomagają schudnąć. Inspiracje do ich wykonania znalazłam w aplikacji Vitalia Holia

Jeśli chcesz otrzymać własny plan diety, kliknij tutaj >

W zdrowym i dietetycznym gotowaniu, stawiam przede wszystkim na totalną prostotę. Bez kombinowania, bez szukania zamienników, bez godzin spędzonych w kuchni. Oto moje przykładowe dzienne menu w czasie, gdy rozprawiam się z moimi boczkami.

ŚNIADANIE: KOKOSOWA OWSIANKA Z MUSEM MANGO I BAKALIAMI

Kocham słodkie śniadania! Zazwyczaj robię sobie owsiankę i naprawdę potrafię przygotować ją na wiele sposobów. Ta jest jedną z moich ulubionych. Zrobisz ją w kilka minut. 

SKŁADNIKI (NA 2 PORCJE):

– 8 łyżek płatków owsianych górskich
– łyżeczka syropu klonowego lub miodu (opcjonalnie)
– ½ łyżeczki cynamonu
– łyżeczka nasion chia
– łyżka płatków migdałowych
– 2 łyżki wiórek kokosowych
– kilka suszonych moreli
– łyżeczka oleju kokosowego
– ½ dojrzałego mango

WYKONANIE:

Płatki owsiane, nasiona chia, cynamon, wiórki kokosowe zalej mlekiem kokosowym i podgrzewaj na wolnym ogniu, aż płatki będą miękkie. Dodaj syrop klonowy, olej kokosowy i opcjonalnie odrobinę mleka kokosowego, jeśli całość będzie za sucha.
Na suchej patelni upraż płatki migdałowe.
Mango zmiksuj na gładki mus.
Morele potnij na kawałki. 

Ciepłą owsiankę podawaj polaną musem mango. Posyp ją uprażonymi migdałami i pociętymi morelami.

LUNCH: ZUPA JARZYNOWA Z KURCZAKIEM

zupa jarzynowa która pomaga schudnąć

Gdybym na diecie miała jeść jedno danie, to byłaby to ta zupa. Kocham zupy od dziecka. To moje comfort food. Ta z przepisu poniżej jest gęsta, sycąca i bardzo zdrowa. Cudownie rozgrzewa po długim spacerze. Gotuję jej zawsze więcej i jem kilka dni z rzędu.

SKŁADNIKI (ilość porcji na średni garnek):

– pierś z kurczaka
– pół korzenia selera
– mały por
– 2 korzenie pietruszki
– 3 marchewki
– ½ szklanki groszku zielonego (może być mrożony)
– mieszanka mrożonych warzyw na zupę jarzynową (np. ziemniak, kalafior, por, marchewka pokrojone w kostkę)
– 2 łyżki koncentratu pomidorowego
– kilka ziarenek ziela angielskiego
– kilka listków laurowych
– łyżeczka kurkumy
– sól, pieprz do smaku
– kilka łyżek kaszy jęczmiennej (ok 1/3 szklanki na średni garnek)
– natka pietruszki lub świeża kolendra 

WYKONANIE:

Do średniej wielkości garnka wlej wodę. Pierś z kurczaka pokrój w kostkę i ją zagotuj. Zbierz z wierzchu gotującego się wywaru pianę. Następnie dodaj całą umytą włoszczyznę: seler, por, pietruszkę (możesz ją pokroić w plasterki), marchewkę pokrojoną w kostkę i mieszankę mrożonych warzyw.
Dodaj przyprawy: ziele angielskie, listki laurowe, kurkumę, płaską łyżkę soli i 2 łyżki koncentratu pomidorowego.
Gotuj zupę na wolnym ogniu aż warzywa będą miękkie. 

Na koniec dopraw solą i pieprzem i dodaj kilka łyżek kaszy jęczmiennej. 

Gotuj kaszę w zupie przez kilka minut, aż będzie miękka.

Zupa smakuje najlepiej na następny dzień. Podawaj posypaną świeżymi ziołami.

OBIAD: GULASZ RYBNY Z KASZĄ GRYCZANĄ

Chude ryby to doskonałe źródło białka. Ten gulasz robi się dosłownie chwilę i jest bardzo prosty w wykonaniu. Jeśli chcesz, możesz do niego dodać inne pokrojone w kostkę warzywa. Jeśli nie masz świeżej ryby, możesz spróbować dodać tuńczyka z puszki i zjeść z makaronem pełnoziarnistym.

SKŁADNIKI (NA 2 PORCJE):

– 300 g ryby (użyłam dorsza)
– 1 cebula
– 5-6 pieczarek
– 1 łyżka koncentratu pomidorowego
– puszka krojonych pomidorów
– 3 ząbki czosnku
– 2 łyżeczki papryki wędzonej
– 3 łyżki masła klarowanego
– sól i pieprz do smaku
– 100 g kaszy gryczanej (możesz użyć też pełnoziarnistego makaronu lub ryżu brązowego)

WYKONANIE: 

Na patelni rozgrzej masło klarowane i podsmaż na nim pokrojoną drobno cebulę, aż się zeszkli. 

Następnie dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek i paprykę wędzoną. 

Podsmażaj je przez chwilę, a następnie dorzuć pokrojone w plasterki pieczarki. 

Jeśli jest taka potrzeba dolej odrobinę wody.

Następnie dodaj pomidory z puszki i koncentrat pomidorowy.
Duś wszystko przez chwilę i w tym czasie pokrój rybę na niewielkie kawałki, pozbywając się ewentualnych ości.

Rybę dodaj na ostatnie kilka minut gotowania i duś ją w tym sosie aż będzie miękka i biała.

Na koniec dopraw całość solą i pieprzem.

Podawaj z ugotowaną al dente kaszą gryczaną. Posyp całość świeżą natką.

gulasz rybny który pomaga schudnąć

KOLACJA: CUKINIA FASZEROWANA SOCZEWICĄ I FASOLĄ

faszerowana cukinia która pomaga schudnąć

Uwielbiam cukinię. Zawiera sporo cennych witamin, a 100 g tego warzywa ma tylko 17 kcal. Jest lekkostrawna, tania i można ją przygotować na wiele sposobów. 

 SKŁADNIKI (NA 2 PORCJE):

– 1 niewielka cukinia
– pół szklanki soczewicy (w dowolnym kolorze)
– pół szklanki czerwonej fasoli z puszki
– 1 cebula
– 2 ząbki czosnku
– ½ łyżeczki papryki ostrej
– ½ łyżeczki oregano
– łyżeczka sosu sojowego
– sól i pieprz do smaku
– ulubiony starty żółty ser lub mozzarella
– 2 łyżki masła klarowanego

WYKONANIE:

Cebulę pokrój drobno i zeszklij ją na maśle klarowanym. Gdy cebula będzie miękka dodaj przeciśnięty przez praskę czosnek, ugotowaną wcześniej do miękkości soczewicę i fasolę. Dodaj paprykę wędzoną, oregano, łyżeczkę sosu sojowego i wymieszaj dokładnie całość.
Wyłącz gaz i dopraw warzywa pieprzem i ewentualnie solą (uważaj, bo sos sojowy jest słony).

Cukinię przekrój wzdłuż i łyżką wydrąż z niej miąższ. Miąższ z cukinii możesz pokroić drobno i dodać do farszu. Wówczas dodaj go na etapie dodawania na patelnię soczewicy i fasoli.
Wydrążoną cukinię napełnij farszem i posyp odrobiną startego sera.
Cukinie piecz w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez ok. 20 minut.

cukinia która pomaga schudnąć

Chcę Ci powiedzieć, że odchudzanie nie musi być ogromnym wyrzeczeniem. Czasem po prostu chcemy się poczuć lepiej w swojej skórze.

Że to nie tylko smutny liść sałaty i kawałek kurczaka na talerzu. 

Że to może być prostsze, niż Ci się wydaje. 

Że nawet jeśli nie masz pojęcia jak zacząć, co i kiedy jeść, to masz rozwiązania, które Ci w tym pomogą. 

Jeśli chcesz – zacznij od tych 4 prostych dań, zainspiruj się nimi, a potem znajdź swoje ulubione przepisy w wersji fit, dzięki Vitalii Holii.  Aby skorzystać z aplikacji, na początku należy wykupić abonament (3-, 6- lub 12-miesięczny) na tej stronie.

Trzymam za Ciebie kciuki, a Ty proszę, trzymaj za mnie. Bo mój 2020 to również był rok (jak to określiła jedna z moich czytelniczek) pod hasłem „Netflixa + drożdży” 😊.

Partnerem mojego dzisiejszego wpisu jest marka Vitalia Holia

Spodobają Ci się także:

8 komentarzy

Kasia 20 grudnia, 2020 - 7:20 pm

Super wpis, dziękuję Basiu. No właśnie u mnie jest podobnie z tą wagą i przeszkadza mi to 5 plus na wadze. No ale jak jesteśmy z mężem na zdalnej i robimy wspólną przerwę na kawę, to wskakuje zawsze jakieś ciacho, nie da się inaczej 😉
Aplikacja zapowiada się super, na pewno sprawdzę. A Twoje przepisy bardzo cenię, są zdrowe, ale też pyszne! 🙂
Wesołych Świąt dla Was w te niezwykłe Święta!

Reply
Basia Szmydt 20 grudnia, 2020 - 11:31 pm

Kasiu, dziękuję i dla Was wszystkiego dobrego 🙂 U nas też wspólna kawa i cynamonowe bułeczki 🙂

Reply
Dorota 23 grudnia, 2020 - 11:57 pm

Bardzo fajne przepisy i super zdrowe podejście do tematu

Reply
Dorota 30 grudnia, 2020 - 11:26 am

O te cukinia faszerowana brzmi rewelacyjnie 😀 Ostatnio strasznie mi zasmakowała soczewica (kupuje od razu z orkiszem i brazowym ryzem, Monini maja od razu gotowa mieszanke), ale nie probowalam jeszcze faszerowac cukini 😀 Sprobuje!

Reply
Danuta 2 stycznia, 2021 - 8:38 am

Świetne przepisy.Na pewno skorzystam

Reply
Jola 2 stycznia, 2021 - 5:45 pm

Zachęcające do wypróbowania przepisy.

Reply
Bozeba 3 stycznia, 2021 - 5:51 pm

Brzmi zachęcająco ,podoba mi się wpis oraz podane przykładowe dania ,super

Reply
Daria 3 stycznia, 2021 - 6:23 pm

Do tej pory korzystałam z aplikacji fitatu. Niestety szybko się demotywowalam. Brakowało mi czasu i chęci by rozpisywać swoje posiłki.
Basiu, zachęciłaś mnie. Spróbuję zrzucić kilka kilogramów z pomocą Vitalii.

Reply

Zostaw komentarz

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Ok, rozumiem