fbpx

NAJLEPSZA JESIENNA JAGLANKA – moje śniadanie mistrzów!

Autor: Basia Szmydt

Minęło sporo czasu zanim przestawiłam się z ukochanych kajzerek z masłem, szynką, serem i kubka herbaty z cytryną na śniadania typu owsianki, jaglanki i małą filiżankę espresso. Początkowo owsianka, albo jaglanka nie różniła się dla mnie w ogóle od smaku zmiętej kulki papieru. Dziś wiem, że po prostu źle je przyrządzałam.
Aktualnie jestem prawdziwym mistrzem zdrowych śniadań i wciskam je każdemu, kto nas odwiedzi. Na hasło „chcesz owsiankę/jaglankę” każdy się krzywi oczywiście. Wszystko zmienia się, kiedy postawię przed gościem miseczkę z parującą porcją zdrowia i zmuszę do skosztowania choć odrobiny. Zaskoczenie totalne.

Dziś opowiem ci jak przyrządzam ulubioną ostatnio jaglankę. Nazwałam ją roboczo „jaglanką jesienną” ze względu na jej korzenny aromat, bakalie, sezonowe owoce i fakt, że tak cudownie rozgrzewa o poranku.

Nie podam ci dokładnych porcji, ani konkretnej ilości bakalii. Ja tak nie gotuję i choćbym bardzo chciała bawić się gramami i dekagramami, to większość przepisów w mojej kuchni powstaje intuicyjnie. Chciałabym zachęcić cię do takiego właśnie gotowania.

Czego potrzebujesz, by przyrządzić zdrową, pyszną i sycącą jaglankę dla 2 głodnych osób, albo 3 mniej głodnych?

– Kaszy jaglanej (powiedzmy, że kupujesz ją w woreczkach – użyj jednego woreczka, ale pamiętaj, by przed gotowaniem rozciąć woreczek i jego zawartość gotować w wodzie; byłoby głupotą pozwolić plastikowi przenikać do twojego śniadania. Jeśli używasz kaszy jaglanej kupowanej luzem – użyj 2/3 szklanki)
– śliwek suszonych (7-8 sztuk; posiekaj je)
– rodzynek i żurawiny (garść)
– orzechy nerkowca (sporą garść; posiekaj je)
– kilka orzechów włoskich (posiekaj je)
– jedno duże jabłko
– 2 łyżki masła orzechowego (niesolonego, niesłodzonego – to bardzo ważne; ja używam tego –> klik)
– łyżeczka syropu klonowego lub miodu (opcjonalnie; mój mąż lubi bez, bo uważa, że jest za słodka. Ja lubię bardzo posmak syropu klonowego)
– cynamon

10

Kaszę jaglaną ugotuj w niewielkiej ilości wody. Ja wsypuję kaszę do rondelka i wlewam tyle wody, by wystawała 1 cm nad kaszę. Gotuję na wolnym ogniu, aż kasza wchłonie wodę. Jeśli uznam, że kasza jest za twarda, to dolewam odrobinę wody, mieszam ją i dalej gotuję. Ugotowaną kaszę zdejmuję z ognia. Dodaję do niej posiekane orzechy, suszone śliwki, rodzynki i żurawinę. Następnie ścieram na tarce o dużych oczkach jabłko i dodaję je do rondelka. Do tego cynamon (ja lubię gdy jest go sporo; dodaję 1/3 łyżeczki), syrop klonowy i sporą łyżkę masła orzechowego. Mieszam całość i podgrzewam na średnim ogniu, do momentu, aż suszone owoce zmiękną. Jeśli jest taka konieczność dodaję jeszcze odrobinę wody. Należy pilnować, by całość się nie przypaliła.

To wszystko. Podaję ją ciepłą z filiżanką kawy, albo herbaty. Do tego ukochany kąt w domu, miękki koc, książka od której nie sposób się oderwać i jestem w niebie!
To mój śniadaniowy hit. Spróbuj jej koniecznie. Stanie się twoim nawykiem 🙂
Jakie są twoje śniadaniowe hity? Podzielisz się ?

8 9 7 2 3

Spodobają Ci się także:

15 komentarzy

Letty 28 października, 2016 - 10:07 am

Basiu, a czy przed gotowaniem płuczesz kaszę pod zimną wodą / moczysz?

Reply
Basia Szmydt 28 października, 2016 - 10:58 am

Nie 🙂

Reply
Ania 28 października, 2016 - 10:46 am

Nooo takie śniadanko to ja rozumiem :)) Dziś u nie też króluje jaglanka- z masłem orzechowym i bananem 🙂

Reply
Sławka 28 października, 2016 - 12:17 pm

Tym oto postem zastałaś mnie w tej samej pozycji z kocykiem, kawą w jednej dłoni i z ciepłym jeszcze murzynkiem w drugiej, i aż mi głupio się zrobiło… O Ty niedobra 😉 ale tak poważnie jestem na etapie pojęcia fenomenu owsianki i póki co próbuję się przekonać do niej wizualnie, więc długa droga jeszcze przede mną 😛

Reply
Sonia 28 października, 2016 - 3:37 pm

U mnie jaglanka z pieczonym jabłkiem, orzechami włoskimi, cynamonem i miodem, ale Twój przepis jest super 🙂

Reply
Sylvia 28 października, 2016 - 4:01 pm

Musze spróbować bo owsiankę to często robię ale kaszę nie:) Smacznego o poranku

Reply
Ewelina 28 października, 2016 - 8:44 pm

Jutro u mnie na śniadanie 🙂

Reply
Patrycja 29 października, 2016 - 6:11 am

Zainspirowałaś mnie:) dziś na śniadanie będzie jaglanka!

Reply
Marta 30 października, 2016 - 5:02 pm

ja wcinam owsiankę (zalewaną tylko 10 minut małą ilością wrzątku), do tego zblendowany banan, trochę jogurtu naturalnego albo maślanki i łyżka czarnych porzeczek ze słoika (made in teściowa). pyyyyyyyyyyyycha <3 śniadanie to mój ulubiony posiłek!

Reply
Czytajaca 31 października, 2016 - 10:48 am

Polecam moczenie wszelkich kasz, czemu? Bo wiekszosc z nich zawiera kwas fitynowy ktory jest bardzo zle trawiony przez nasze jelita. Jezeli ktos ma problem z wchlanianiem, to naprawde warto.
Moczenie „utylizyje” ten kwas i dzieki temu kasza jest lekkostrawna (podobnie orzechami moczone lepiej sie przyswajaja).

Reply
Katarzyna Nowak 31 października, 2016 - 11:36 am

Czyli podobnie jak moja Mama (orzechy, starte jabłko, cynamon) 🙂
Ps. Czytasz coś fajnego? 🙂

Reply
Basia Szmydt 31 października, 2016 - 2:08 pm

Króla Mastertona 🙂

Reply
Pola - Odpoczywalnia 1 listopada, 2016 - 6:59 pm

My gotujemy jaglanke w dużej ilości wody, która wyparowuje/ wsiaka i kaszą robi się taką delikatną i miękka. Na początku gotowania dodajemy owoce świeże (gruszki lub jabłka ) i suszone (morele, rodzynki, śliwki, daktyle). Na koniec dodajemy syrop z agawy i olej kokosowy z masłem. Pycha:)

Reply
Patrycja 7 listopada, 2016 - 7:19 pm

Zrobiłam, wprawdzie bez żurawiny, bo nie miałam, ale z jabłkiem, masłem orzechowym, miodem i orzechami była pyszna!!! odkryłam nowe smaki…dziękuję:)

Reply
Kate 30 grudnia, 2016 - 1:54 pm

Bardzo fajny przepis, ja jadam jaglankę i owsiankę , na ciepło ( kiedy jestem w domu ) i na zimno ( w pracy ). Do swojej wersji dodaję jeszcze mleko kokosowe lub sojowe (waniliowe) oraz chia lub siemię lniane i miód, różne orzechy. Mogę tylko dodać, że obie sprawdzają się ze wszystkimi możliwymi owocami. Latem uwielbiam z melonem lub ananasem. Zimą jabłka, mandarynki, banany 🙂 Kombinacji jest wiele!

Reply

Zostaw komentarz

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Ok, rozumiem